top of page
Untitled Project - Artboard 11.png

 072-555 77 02

  • Instagram
  • Facebook
HEMSI Städ & Service

Allmänna villkor

1. Inledning

HEMSI Städ & Service AB, org.nr 559405-9213, med adress Sköndalsvägen 82 c/o Tumsghi, 128 66 Sköndal, erbjuder städtjänster (nedan kallat "Tjänsten" eller "Tjänsterna") till privatpersoner och företag i Sverige. 

Företaget kan kontaktas via: 
Telefon: 072-555 77 02 
E-post: info@hemsi.se 

I dessa allmänna villkor benämns HEMSI Städ & Service AB som ”Företaget”, och dess kunder som ”Kunden” eller ”Kunder”

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar avtalet mellan Företaget och Kunden vid köp av Tjänster. Villkoren gäller från och med den 1 juni 2023. 

Företaget förbehåller sig rätten att ändra Villkoren vid behov, exempelvis för att uppfylla lagkrav eller förbättra Tjänsterna. Vid förändringar skickas en skriftlig avisering till Kunden via e-post. De uppdaterade Villkoren träder i kraft tidigast en månad efter att Kunden har informerats. 

Om Kunden inte accepterar ändringarna av Villkoren eller en prishöjning enligt punkt 5.2, har Kunden rätt att säga upp avtalet innan de nya Villkoren träder i kraft. Den senaste versionen av Villkoren finns alltid tillgänglig på Företagets hemsida. 

2. Avtalsingående 

Avtalet mellan Kunden och Företaget ingås genom att Kunden gör en intresseanmälan via Företagets webbplats, e-post eller telefon. 

Efter att en fullständig intresseanmälan inkommit kontaktar Företaget Kunden så snart som möjligt för att diskutera Kundens behov och boka en tid för städning. Därefter skickar Företaget en offert för den aktuella Tjänsten. Vid Kundens godkännande skickas en skriftlig bekräftelse (”Avtalsbekräftelsen”), varpå ett bindande avtal (”Avtalet”) anses ingånget. 

Genom att ingå Avtalet bekräftar Kunden att denne godkänner och förbinder sig att följa dessa Villkor samt att ha tagit del av informationen om behandling av personuppgifter enligt punkt 7

För att ingå avtal med Företaget eller boka och betala för en Tjänst måste Kunden vara minst 18 år. Om Kunden är under 18 år krävs samtycke från förmyndare. 

3. Nöjdhetsgaranti 

3.1 Vid veckostädning 

Efter det första städtillfället genomför Företaget en uppföljning via telefon och/eller e-post för att säkerställa att Kunden är nöjd med Tjänsten. 

Om Kunden inte är nöjd med sin städare efter första tillfället erbjuder Företaget möjlighet att: 

  • Byta städare 

  • Justera upplägget 

  • Säga upp Avtalet (i detta fall debiteras endast första städtillfället) 

Efter det första städtillfället fastställs även en återkommande städdag i samråd med Kunden. 

3.2 Vid enstaka städning 

Om Kunden inte är nöjd med en enstaka städning, åtar sig Företaget att åtgärda bristerna snarast i enlighet med reklamationsvillkoren (se punkt 7). 

4. Köp och betalning 

4.1 Betalningsvillkor 

  • Abonnemang faktureras månadsvis i förskott med 22 dagars förfallotid. Fakturans belopp baseras på antalet måndagar i den aktuella månaden (vanligtvis fyra, ibland fem). 

  • Om Kunden har fakturerats för lite eller använt fler timmar än vad som ingår i abonnemanget, regleras detta genom en extrafaktura löpande eller vid avslut. Timpriset för extra timmar är detsamma som abonnemangets ordinarie timpris. 

  • För pappersfaktura tillkommer en avgift. Begäran om pappersfaktura skickas till info@hemsi.se

  • Betalning ska vara Företaget tillhanda senast på fakturans förfallodag

4.2 Minimitid 

  • För veckostädning är minimitiden 3 timmar per tillfälle

  • För enstaka städningar är minimitiden 4 timmar

  • Kunden debiteras alltid för minst den bokade tiden, även om städningen slutförs tidigare. 

 

5. Priser och betalning 

5.1 RUT-avdrag 

  • Samtliga priser och avgifter framgår av Företagets vid var tid gällande prislista

  • Priserna på hemsidan och i bokningsbekräftelsen är inklusive RUT-avdrag, om Kunden inte uttryckligen begärt pris utan avdrag. 

  • Kunden ansvarar för att säkerställa sin rätt till RUT-avdrag. Om Skatteverket avslår avdraget, är Kunden skyldig att betala det obetalda beloppet till Företaget. 

5.2 Prisjusteringar 

  • Företaget förbehåller sig rätten att justera priserna när som helst

  • Årliga prishöjningar gäller även för redan ingångna avtal

  • Kunden informeras om eventuella prishöjningar via e-post minst en månad i förväg. Kunden kan då säga upp Tjänsten med en månads uppsägningstid, så att avtalet upphör innan prisändringen träder i kraft. 

  • För att säga upp Tjänsten i samband med en prishöjning ska uppsägning ske via e-post till info@hemsi.se

5.3 Försenad betalning 

  • Om betalning inte är Företaget tillhanda senast på fakturans förfallodag, har Företaget rätt att:  

  • Ta ut en påminnelseavgift.

  • Debitera dröjsmålsränta enligt gällande lag.

 

6. Bokning, ombokning, avbokning och uppehåll 

6.1 Bokning

  • En Bokning avser en av Kunden godkänd tid för städhjälp och kan göras muntligt eller skriftligt, exempelvis via SMS eller e-post

  • En Bokning är bindande och kan endast ändras i enlighet med dessa Villkor. 

  • Företaget förbehåller sig rätten att vid behov ställa in en Bokning. Kunden informeras i sådana fall innan den planerade starttiden. 

  • Tjänsten är inte knuten till en specifik städare, utan till det överenskomna upplägget. 

6.2 Ombokning av veckostädning 

  • Kunden kan omboka sin städning senast kl. 12:00 dagen innan den planerade bokningen. 

  • I första hand ska ombokningen ske inom samma vecka, i mån av tillgängliga tider. 

  • Om en ombokning sker till en annan vecka kan den inte ersätta eller räknas som en annan inbokad städning. Kunden har då ett extra städtillfälle den veckan. 

  • Vid sen ombokning (efter kl. 12:00 dagen innan) debiteras en administrativ avgift på 150 kr för att täcka omplaneringskostnader. 

6.3 Avbokning och ombokning av enstaka städ

 

  • Enstaka städningar avser bokningar som inte ingår i ett veckovis abonnemang, såsom visningsstädning, storstädning, flyttstädning eller fönsterputsning.

  • Avbokning:
    Kunden kan avboka kostnadsfritt fram till 14 dagar före bokat datum. Vid avbokning senare än detta debiteras 50 % av städtjänstens pris, då Företaget reserverar tid och personal specifikt för Kundens bokning.

  • Ombokning:
    Kunden har möjlighet att omboka till ett annat datum inom 7 dagar från det ursprungliga bokningsdatumet, i mån av tillgänglighet. Ombokning som sker senare än kl. 12:00 dagen innan bokat tillfälle kan medföra en omplaneringsavgift på 150–250 kr, beroende på omfattning.

6.4 Avbokning av veckostädning 

  • Kunden kan avboka sin städning senast 7 dagar före den planerade bokningen. 

  • Vid avbokning senast 7 dagar före utgår ingen kostnad. 

  • Vid avbokning senare än 7 dagar men före kl. 12:00 dagen innan, debiteras 50 % av kostnaden för det avbokade tillfället. 

  • Vid avbokning efter kl. 12:00 dagen innan, debiteras hela beloppet för det planerade städtillfället. 

Varför debiteras kunden vid sen avbokning? 


När en avbokning sker med kort varsel kan Företaget sällan fylla den avsatta tiden med en ny kund, vilket leder till ekonomisk förlust. Avgiften täcker den administrativa hanteringen samt den ersättning som skulle gått till städaren för det inbokade arbetet. 

6.5 Pausa/frysa abonnemang

 

  • Om Kunden tillfälligt inte har behov av sitt abonnemang, kan det frysas i upp till 10 veckor

  • Kunden måste skicka en förfrågan senast fyra (4) veckor innan den första veckan som abonnemanget ska pausas. 

  • För att begära en paus, vänligen kontakta HEMSI Städ & Service kundtjänst via e-post eller telefon. 

 

7. Reklamation 

  • Om en städning inte lever upp till vad som utlovats, har Kunden rätt att reklamera städtillfället. 

  • Reklamation ska ske inom 48 timmar från att tjänsten har utförts. 

  • En tydlig beskrivning av bristerna. 

  • Bildbevis (om möjligt). 

  • Reklamationer som inkommer efter 48 timmar kan inte beaktas

 

8. Uppsägning och ångerrätt 

8.1 Ångerrätt vid bokning av städtjänster 

  • Kunden har rätt att ångra sin bokning inom 14 dagar från beställningsdatumet, förutsatt att tjänsten ännu inte har påbörjats

  • Om städtillfället är inbokat inom 14 dagar från bokningstillfället, gäller ingen ångerrätt, eftersom personal bokas och planering påbörjas direkt. 

  • Vid ångerrätt som utnyttjas senare än 48 timmar efter bokning tas en avbokningsavgift på 500 kr ut för att täcka planerings- och administrationskostnader. 

8.2 Uppsägning av veckostädning '

Vid veckovis städning sker en uppföljning efter första tillfället, där Kunden kan:  

  • Justera upplägget 

  • Be om en ny städare 

  • Säga upp avtalet (i detta fall debiteras endast första städtillfället) 

  • Om Kunden väljer att fortsätta efter första tillfället gäller en uppsägningstid på fyra (4) veckor

8.3 Företagets rätt att säga upp avtalet 

Företaget har rätt att omedelbart säga upp avtalet om: 

  • Kunden väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt avtalet. 

  • Personalen känner sig otrygg i Kundens hem. 

  • Personal som utför arbetet säger upp sig, och Företaget inte har möjlighet att tillsätta ny personal. 

 

9. Integritetspolicy och GDPR 

  • Företaget behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med GDPR (Dataskyddsförordningen 2018). 

  • Personuppgifter används för att administrera Tjänsterna, skicka ut information och hantera fakturering. 

  • Uppgifterna delas inte med tredje part. 

  • Kunden har rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ett registerutdrag. 

  • Kunden kan när som helst begära rättelse eller radering av felaktiga uppgifter genom att kontakta info@hemsi.se

 

10. Ansvar & försäkringar 

  • Företaget är ansvarigt för skador som uppstår på grund av oaktsamhet från Företagets personal. 

  • Ansvarsförsäkring finns som täcker skador som kan uppstå under utförandet av Tjänsterna. 

  • Om Kundens försäkring inte täcker skadan och Företagets personal anses vållande, kan Företagets ansvarsförsäkring gälla. 

 

11. Force majeure 

Om en oförutsedd händelse utanför parternas kontroll förhindrar genomförandet av Tjänsten, har båda parter rätt att omboka eller ställa in uppdraget utan att någon ersättning eller skadestånd utgår. 

 

12. Tvistlösning 

  • Detta avtal regleras av svensk lag

  • Tvister avgörs av svensk domstol

  • Kunden kan även få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer på www.arn.se

bottom of page